Home » Nieuws » Diep gaan loont
Diep gaan loont

Diep gaan loont

De schoonheid van diepgang is dat je grotere resultaten krijgt. Alles is net ‘meer’. Wat je in eerste instantie meer moeite kost levert je ook meer op. Meer passie, meer inzicht, meer inkomen, meer vervulde werkdagen en meer dankbaarheid om er maar een paar te noemen.

Neem een ogenschijnlijk simpele vraag: ‘Wat doe je?’

Dit is een vraag waarvan het antwoord werkt als een lakmoesproef; weet je eigenlijk wat je doet, voor wie je het doet en waarom je het doet? Of ben je nog zo zoekende dat je het zelf eigenlijk ook niet weet?

Ik ken mensen voor wie het echt een enorme klus is om dat duidelijk te maken of die alleen maar zeggen welk beroep ze hebben maar eigenlijk niets over wat ze echt doen voor hun klanten.

Maar ik ken ook mensen die heel klip en klaar zijn en je dat wel in één zin precies kunnen vertellen. Een mooi voorbeeld is Jeanet Bathorn met wie ik samen met 7 andere ondernemers in Nederland en België in de High Achievers Club van salespreneur Cindy Vranken zit.

Jeanet kan moeiteloos omschrijven wie ze is, wat ze doet, voor wie ze het doet en waarom ze doet wat ze doet. En de kracht daarvan is dat we direct een indruk krijgen van haar persoonlijkheid, haar drijfveren en haar waarden. Allemaal zaken die we nodig hebben om te kunnen bepalen: ‘Vind ik jou aardig, kan ik je vertrouwen en kun jij mij geven wat ik nodig heb?’.

Op de ‘Over’ pagina van haar website vindt je niets over haar opleidingen en diploma’s maar des te meer over wie ze helpt en waarom zij ze helpt. En ze wind er geen doekjes om.

Op de voorpagina staat al: “Werken met Jeanet Bathoorn Is... Voor jou als je echt vooruit wilt en een 
no-nonsense business mentor zoekt
.

Geeft jou... Meteen resultaat en praktische handvatten. Jouw focus wordt zichtbaar

Zorgt dat... Jij als ondernemer online zichtbaar wordt, groeit en als een speer gaat”

Dat zet de toon.

Iets verder op de ‘Over’ pagina staat:

“Bij Get Social geen hipsters en sneakers. Wij richten ons op de 35+, veelal vrouwelijke, professional die social media aan haar pakket wil toevoegen. Trouwens: 25% van onze klanten is man. Zij zijn van harte welkom als zij ook gaan voor een menselijke manier van social media marketing.

Wij verschuilen ons niet achter logo's. We werken alleen voor klanten die deugen, zijn selectief in het soort klant dat we aannemen. Wij geloven namelijk dat social media de wereld een stukje beter en transparanter kan maken. Daarom is het onze missie om de zelfstandig ondernemers als ook MKB bedrijven goed en professioneel zichtbaar te laten zijn via social media. De echte veranderingen in de maatschappij komen van de kleinere ondernemer, daarom mag gebrek aan tijd of kennis nooit een excuus zijn om onzichtbaar op het internet te zijn.

Wij nemen jou als professional serieus en helpen je in die missie.”

Inmiddels heeft Jeanet aan haar aanbod een 6 maanden programma toegevoegd waarin ze ondernemers “VrijheidsOndernemer” leert te worden. Ze leert ondernemers om hun bestaande bedrijf of professie volledig locatie en tijdsonafhankelijk te maken.

Haar diepere waarom?

Ze vertelde ze dat ze haar goedlopende bedrijf ‘Get Social’ had, dat ze als spreker het hele land door croste en als expert regelmatig voor tv-programma’s werd uitgenodigd toen ineens het noodlot toesloeg en haar echtgenoot vanwege een hartkwaal moest worden opgenomen in het ziekenhuis. Maanden van onzekerheid en herstel zorgden ervoor dat ze thuis wilde blijven, dat ze in elk geval die keuze had. Dat verlangen naar vrijheid gebruikte ze om haar bedrijf zodanig aan te passen dat ze nu zo vrij is als een vogeltje om te gaan en te staan waar en wanneer ze maar wil.

En dat neemt ze heel letterlijk. We hadden laatst met de High Achievers Club een gezamenlijk bijeenkomst via een online vergaderruimte. Terwijl wij allemaal braaf achter onze eigen bureaus van onze kantoren zaten, was Jeanet al fietsend onder de met sterren verlichte hemel aan het meedoen vanaf haar mobiele telefoon die ze op haar stuur geklikt had.

Als je haar nu op een netwerkbijeenkomst tegen zou komen en je voor zou stellen dan zou zij zich ongeveer op deze manier voorstellen: “Dag, mijn naam is Jeanet Bathoorn. En ik ben VrijheidsOndernemer. Dat betekent dat ik eerst mijn reizen plan en dan mijn werk ga inplannen.”

Je zou toch onmiddellijk geïntrigeerd zijn?

Wat maakt jou WAAROM zo belangrijk?

Jou waarom is wat je verbindt met je klanten en met je publiek. Achter je WAAROM zit een hele wereld verscholen die een gemeenschappelijk net vormt met je ideale klant en je publiek. Wat bedoel ik met ideale klant? Je ideale klant is degene die jij als geen ander kunt helpen aan het gewenste resultaat.

Je WAAROM is je brandende vuur dat ervoor zorgt dat jij jouw eigen wensen en problemen op een volstrekt unieke manier aanpakt. Je tapt met dat unieke antwoord in op de vraag, probleem of verlangen van je ideale klant.

Toen mijn Zwitserse oma op haar 18e een toekomstbeeld voor zich zag opdoemen waarin ze verplicht was om elke ochtend als een vlijtige Zwitserse huisvrouw de dekbedden uit te kloppen verzette ze alle bakens net zo lang tot ze in Nederland als kindermeisje voor een adellijke familie kon werken. En toen later haar man, mijn opa, op jonge leeftijd plots overleed verhuurde ze de twee bovenste etages van het tweede huis waar de voormalige meubelmakerij van mijn opa in had gezeten. Schoolde ze zich om als pedicure en startte in de onderste etage haar eigen pedicure praktijk zodat ze voor de 4 achtergebleven kinderen kon zorgen.

Haar waarom? Ze was een onafhankelijke geest die hoe dan ook haar eigen beslissingen wilde kunnen blijven nemen en gruwelde bij de gedachte dat ze ‘steun’ bij de overheid of van andere organisaties moest hebben. De klanten liepen bij mijn oma de deur plat. Oud en jong, rijk en arm en alle nationaliteiten wisten haar te vinden. Niet alleen haar zachte en professionele handen maar ook haar rechtopstaande houding, onafhankelijke blik, en empathisch luistervermogen waren voor velen in het Den Haag van de 50-, 60-, en 70er jaren een verfrissende bries.

Het onzichtbare weefwerk

Het is helemaal niet ongebruikelijk dat je niet weet waarom je doet wat je doet. We hebben de indruk dat het een neiging is, een passie die we volgen. Of soms is het ook heel profaan; we moeten gewoon een dak boven ons hoofd en brood op de plank.

Maar als ondernemer komt daar toch nog iets anders bij. Wij worden niet betaald per uur, al denken sommige ondernemers dat wel. Wij worden betaald omdat mensen ervan overtuigt zijn dat we op het beslissende moment, als beste, de wens die ze hebben kunnen vervullen of het probleem wat ze bezig houdt kunnen oplossen. Dat is de enige reden dat mensen ertoe doet overgaan om hun tijd, aandacht en geld aan ons te geven.

Je ‘als beste’ ligt verscholen in je WAAROM. Er is zo’n afgekloven gezegde: “op ieder potje past een dekseltje”. Normaal gesproken spreek je dan over relaties. Maar naast je romantische relaties heb je met elke klant een relatie. Elke nieuwsbrief, presentatie, verkoop en sessie is een interactie met een ander mens.

Die mens zal nooit aan je vertellen: ‘Dit is waarom ik het nodig heb’. Die zegt gewoon: ‘Ik wil 10 pond afvallen’, ‘Ik wil een gezellige schilder workshop voor mij en mijn vriendinnen’, ‘Mijn dochter wil gewoon mee kunnen doen op school’ of ‘Ik wil graag een echte goede koffie voor in het weekend’.

Kun je zien hoe achter elke vraag een WAAROM schuil gaat? Welke vragen krijg jij? En welke WAAROMS heb je hierin al onderscheiden?

Als eerste is het belangrijk om te onderzoeken wat je WAAROM is. En als tweede is daar de grote verbindende kracht die je als ondernemer onverslaanbaar maakt. Je dienstbaarheid om te begrijpen op welke manier jij met jouw unieke aanpak en diepere motivaties jouw klanten kunt helpen met hun WAAROM. Je geschiktheid om dat te doen is zoveel meer dan het papiertje aan je muur. Het vuur van jou WAAROM is uiteindelijk altijd de reden waaraan jouw klanten zich komen warmen.

Neem eens een uurtje de tijd en schrijf voor je zelf eens de volgende antwoorden op:

·        Als je een gesprek zou voeren en iemand zou je vragen - ‘wat doe je?’ - hoe beantwoord je dat dan?

·        Jouw diepere ‘waarom’ heeft met jou als mens te maken, met je wens voor jezelf en je klanten. Wat is jouw WAAROM?

·        Hoe kun jij, precies zoals je nu bent, de problemen van je klanten op lossen?

·        Wat zijn jouw verworvenheden en wat maakt jou uniek?

Ik ben heel benieuwd wat jou WAAROM is en op welke manier je dat met je klanten en je publiek verbindt. Je bent meer dan welkom om je ervaringen te delen in de facebookgroep of onder aan de blog. 

OVER:

Elisabeth de Charon de Saint Germain is oprichter en eigenaar van Vocal Presence waar ze hart gecentreerde coaches, artiesten, musici, sprekers en trainers leert om hun, soms kwetsbare, kracht niet langer achter maskers te verstoppen maar juist boven het maaiveld uit te stijgen door Meesterschap en Leiderschap met hun authentieke stem te ontwikkelen. Ze leert hoe je met jouw unieke stem de echte verbinding met je ideale klant en publiek kunt maken en deze strategisch in kunt zetten op de bühne, in presentaties, marketing en sales, zodat het inkomen, plezier en succes in je onderneming stijgt en je hele levensstandaard zich kan verhogen.

Daarnaast is Elisabeth samen met haar echtgenoot Albert Wissmann eigenaar van Villa Sterrebos in Frederiksoord waar ze een natuurwinkel en biologisch dynamische tuinderij hebben, en waarmee ze op drie biologische markten in Meppel, Assen en Emmen staan.

www.vocalpresence.nl en www.villasterrebos.nl

Een bijdrage van Elisabeth de Charon de Saint Germain