Home » Nieuws » Mindfull leven en genieten
Mindfull leven en genieten

Mindfull leven en genieten

Hoe kun je Mindfulness inzetten om optimaal van je vakantie te genieten? 

Veel mensen hebben last van vakantiestress. Ik herinner me nog goed hoe dat vroeger bij ons thuis ging. Mijn moeder was de eerste week bekaf. Geen wonder zij pakte de caravan in voor 6 personen en er was altijd minder ruimte dan man en kinderen voor ogen hadden. Op het moment dat de huisdeur dichtging, had zij dagen overuren gedraaid.

Met de stress in het lijf op vakantie gaan is een manier, het kan ook anders.

Zelf kiezen wij er soms op het laatst voor een dag later te gaan. Dat is makkelijk gedaan als je zelf een huis met gîte in Frankrijk hebt. Maar ik stel me voor dat degene die bij ons boekt, graag de hele periode wil komen.

Hoe kun je dan zonder stress weg gaan en aankomen.

Het bijzondere is dat je dat zelf kan regelen door anders te denken en te doen. Maar vooral de gedachten zijn de grote stressfactoren. Daarna komen de gevoelens en dan pas het gebeuren zelf.

Mindful leven wil zeggen dat je je aandacht richt op waar je mee bezig bent. Een ding te gelijk doen, maar daar ook met je gedachten en gevoelens zijn. Zo verspil je geen energie. Voor je vakantie kun je daar thuis mee oefenen. Probeer maar eens af te wassen en daar 100% in aanwezig te zijn. Het is het trainen van je aandacht.

Een minder stressvolle autorit.

Stel jezelf geen doelen, geniet van wat je onderweg ziet. De verscheidenheid aan medeweggebruikers, het landschap dat verandert, de wolken die bewegen. Als je niet achter het stuur zit, gaat er een wereld aan je voorbij. mits je echt kijkt.

Neem een luisterboek mee dat aansprekend is voor je medereizigers. Er is een overvloed aan prachtig voor gelezen boeken. Soms door de auteur zelf. Geniet van het verhaal en blijf wel met de aandacht op de weg?

Beloon jezelf en je medereizigers na elke 250 km op iets kleins, leuks of lekkers.

Wees dankbaar dat je de reis kan maken.

Nog langer van je dag genieten

Koop een klein schrijf- of tekenboekje en geef op jouw eigen wijze weer wat je die dag geraakt heeft, waar je blij van werd of wat je verraste. Zelf combineer ik het vaak, meer tekst en een simpele tekening.

Koop een kleurboek en kies een bladzijde die je kleurt in kleuren die weergeven waar je van genoten hebt. Geef je tekening of mandala een titel die dat gevoel weergeven.

Kijk je over een maand naar die tekening, dan is er gelijk dat contact met die mooie dag en verzachten de lijnen van je gezicht.

Het ontspannen gevoel na de vakantie langer vasthouden?

Thuis komen is te vaak weer in de race van tijd, werk en gezin komen. Niet iedereen heeft de luxe om na thuiskomt een streep in de agenda te zetten. Neem de tijd voor een dagelijkse meditatie. Dat hoeft geen uur te duren. 15 Minuten doet al veel. Zelf kijk ik wat de energie van de dag is volgens Tzolkin. Het richt mijn aandacht en spiegelt in grote en kleine cycli facetten van mijn menszijn

Ergernissen staan mindful leven in de weg. Dus weg met die ergernissen, spreek ze uit of spuug ze uit en ga verder. Kies je de verkeerde rij bij de kassa, zie het dan als een momentje voor je zelf om te aarden en je bewust te zijn van dat wonderbare mooie mens dat je bent. Je hebt voeten die de aarde raken en jou dragen en je kar met rijkdom om mee naar huis te nemen is een geschenk om dat lichaam te voeden.

Mindfulness is heel oud en gaat over de volgende drie-eenheid.

1. Aandacht. Bij alle activiteiten krijgt alles aandacht.

2. Orde en schoonheid. Alles ademt een geest van zorg en cultuur uit, een paar goed geschikte bloemen, zorgvuldig schoongemaakt en geordend gereedschap en het dekken van de tafel. Zoek de schoonheid bij thuiskomst in jouw leven.

3. Alles is even belangrijk. Het schikken van bloemen is niet belangrijker dan de badkamer schoonmaken, werken is niet belangrijker dan vakantie. De verschillende activiteiten zijn een doorgaande lijn. Neem de ontspannenheid van je vakantie mee in je werk. Neem de waardigheid van je werk mee op vakantie

Erica Plomp-den Uijlwww.levenmetverhalen.nl

Een bijdrage van Erica Plomp-den Uijl