Home » Nieuws » Mindfulness en vakantie
Mindfulness en vakantie

Mindfulness en vakantie

Mindfulness is in mijn ogen niet iets wat je ‘even’ inzet. Bijvoorbeeld voor een vakantie of het leveren van een topprestatie. Voor mij is het een houding, een manier van leven waarbij je aandacht geeft aan wat er is, wat je doet, je lichaam, om zoveel mogelijk in de werkelijkheid, in het NU te kunnen zijn. We zijn vaak in gedachten verzonken, zwevend in onze gedachtewereld waardoor we niet genieten, niet ontspannen, maar rennen en vliegen. We piekeren wat af, maken ons zorgen, hebben angst en ons genieten is van korte duur. Mindfulness is een proces om ‘aandacht’ aan te leren. Aandachtig zijn werpt zijn vruchten af als voldoening, genieten, loslaten, ontspannen, met situaties leren omgaan, leren concentreren, je minder of niet te ergeren, enzovoorts. Een ‘duurzame’ levenshouding dus.

Met het oog op het thema vakantie, zou ik aanraden om ten eerste te zorgen dat je zo ontspannen mogelijk op vakantie gaat. Ook het reisklaar maken zou je al bij de vakantiepret kunnen betrekken. Als je al gestrest op vakantie gaat kun je er zeker van zijn dat het veel moeite zal kosten om te ontspannen en te genieten, want dan zit je nog in de ‘onrust-modus’ en kun je je overal aan gaan ergeren.

Je zou ervoor kunnen kiezen om niet meteen dezelfde dag dat je kinderen vakantie krijgen al weg te gaan. Zorg dat je goed uitgerust bent.

Voor de kinderen zou je spulletjes mee kunnen nemen zodat ze zich kunnen vermaken. En ga regelmatig even uit de auto, even lekker bewegen. In plaats van te scheuren van A naar B, kun je ook onderweg genieten. Neem eens een toeristische route in plaats van de snelweg. Zorg dat je niet bereikbaar bent voor je werk. Ga niet je mailbox bekijken. Gebruik je mobieltje alleen voor de echt nodige telefoontjes (en zeker niet je werk).

Genieten heeft te maken met je houding. Ook op vakantie neem je jezelf mee. Sommige mensen ontspannen helemaal niet op vakantie maar ervaren juist meer stress. Genieten doe je door los te laten en te focussen op wat er is. Vaak gaat dat wat makkelijker op vakantie omdat je dan nieuwe dingen ziet, in een andere omgeving bent en niet je ‘gebruikelijke zorgen’ hebt.

Na de vakantie kun je proberen het eens wat kalmer aan te doen, tijd te nemen voor jezelf en ook in het gewone leven te blijven genieten, want ook thuis en in je eigen omgeving kun je genieten, als je maar werkelijk kijkt, echt ziet wat er is en dat waardeert. Als je dat een hele uitdaging vindt, kun je natuurlijk overwegen om eens een cursus Mindfulness te gaan volgen….

Janneke van der Laan, mindfulnesstrainer Natuurlijk Alternatief

Een bijdrage van Janneke van der Laan