Home » Nieuws » Yoga als ritueel
Yoga als ritueel

Yoga als ritueel

Yoga staat bekend om zijn gunstige effecten. Er zijn heel vormen. Hoe bepaal je welke yogavorm bij jou en bij je dagelijkse bezigheden past? Coen van yogapraktijk Herstel en Beweeg vertelt uitvoerig en nodigt je uit om zijn informatieavond te bezoeken.

Vakantie voorbij … ook in Yogastudio Coen van Welij. De dagelijkse vaste bezigheden worden weer een ritueel. Yoga zou eigenlijk bij iedereen in dit dagelijkse ritueel mogen voorkomen. Uitgaan van jezelf, weten waar de mogelijkheden liggen, bewustwording hoogtij laten vieren.

De verschillende vormen van yoga

Hatha Yoga

  • De meest traditionele yogavorm. Als eerste in Europa toegepaste yogavorm en meest traditionele. Het werd vooral bekend als een manier om je lichaam te ontwikkelen en stress te voorkomen of op te heffen. De yoga bestaat uit asena’s, ademoefeningen en meditatie. Dit vormt een geheel van bewustzijn. Zelf voelen, ontdekken en ervaren. De rust zoeken en vinden. Dus gaande weg is het de bedoeling dat de fysieke oefeningen plaats maken voor een meer spirituele instelling. Je geest wordt stiller.

Mindfulness Yoga

  • Deze yogavorm brengt je volledig in het hier en nu. Het hoofd wordt kalmer en het lichaam meer ontspannen. De bewegingen en houdingen zijn mild, terwijl de fysieke uitdagingen er niet in ontbreken. Er is veel aandacht voor houding, adem en hoe je de houding of beweging ervaart. Het grootste deel van de lessen bestaat uit liggende en zittende grondoefeningen die op elk niveau gedaan kunnen worden. Iedere les bevat een korte meditatie waarin je leert om te gaan met de afleidingen die je in meditatie tegenkomt. In het dagelijks leven zal dit helpen je beter te concentreren. De lessen kenmerken zich door rust, respect, nuchterheid en eenvoud.
    Deze yoga is uitermate geschikt als “onderhoud” en/of ontwikkeling van mindfulness en een weldadige ervaring in de hectiek van het bestaan.

Lu Jong Yoga

  • Lu Jong wordt ook wel Tibetaanse Healing Yoga genoemd en kan helpen om specifieke klachten te verlichten, de levensenergie te versterken en het leven positiever te benaderen. Lu Jong bestaat uit een reeks eenvoudige maar diep inwerkende oefeningen. Door een combinatie van positie, beweging en ademhaling, wordt druk uitgeoefend op specifieke punten waar blokkades zitten of kunnen ontstaan. Vooral in de rug en schouders, maar ook bepaalde organen. Door de oefeningen worden eventuele knelpunten rustig en beheerst losgemaakt. Het effect is al snel voelbaar. Je lichaam voelt prettiger aan en het hoofd is kalmer. Lu Jong is een bijzondere bewegingsleer die bijdraagt aan evenwicht op fysiek, mentaal en energetisch niveau. De lessen kenmerken zich door rust, eenvoud, respect en nuchterheid.

Yin Yoga

  • Met Yin yoga werk je aan een soepeler lichaam zonder krachtinspanning. De harde, niet-elastische delen, zoals gewrichten en beenderen, worden soepeler, minder stram. Dit kan echter niet zonder Yang, de bewegingen met wat meer krachtinspanning die gericht zijn op de spieren. Yin en yang gaan samen in de lessen. De houdingen worden 3 minuten aangehouden. In de houding ontspan je de spieren en lig je stil. Ik praat je ‘door de houding heen’. Dan zijn er de lessen met ‘Aplomb’ yoga. Dat is een vorm van yoga die uitgaat van het ‘in het lood brengen’ van het lichaam, naar een toestand van balans. De lessen zijn rustig en herstellend. De series houdingen zijn gericht op een bepaalde groep gewrichten en soms op meridianen. Ook wordt een serie gemaakt op verzoek, bijvoorbeeld voor schouders of rug. Elke les wordt afgesloten met een meditatie/ontspanning van 10 minuten of een begeleide body-scan van 20 minuten.

Raja Yoga

  • De kunst van het ontspannen leer je in de Raja vorm. Yoga betekent verbinden, weer in contact komen met diepere lagen in jezelf, kwaliteiten die je altijd al had, maar waar je door drukte en haast niet aan toekomt. Yoga doen betekent werken aan je lichaamshouding en aan je levenshouding. De fysieke oefeningen werken in op je lijf, je energiehuishouding, maar ook de manier waarop je naar jezelf kijkt. Je bewust worden van de adembeweging geeft je inzicht in je stemmingen. Door middel van concentratie en meditatie oefeningen verdiep je jouw aandacht, zodat je echt ontspannen kunt zijn en rust en ruimte kan vrijmaken die direct doorwerken in jouw dagelijks leven. In een yogales ga je aan de slag met ‘yoga doen’. Oefenen om echt ontspannen te zijn, zodat je gevoelens van doorstroming ervaart, van warmte en levendigheid.

Uitnodiging

Vrij toegankelijke informatieavonden
Dinsdag 23 en woensdag 24 augustus zijn er in de Yogastudio van Coen van Welij introductie-/informatieavonden over de verschillende yogavormen die er zijn en gegeven worden door gespecialiseerde en ervaren docenten. De avonden starten om 19.00 uur en duren tot 21.00 uur. 
De docenten zijn Coen, Rikkie, Katja, Janneke en Stephan.
Start yoga najaarsprogramma
Vanaf 29 augustus start het najaarsprogramma met dagelijkse lessen. Het najaarsseizoen bestaat uit 15 lesweken.

We nodigen je van harte uit en zien je graag op een van deze avonden.    

Coen van Welij
www.herstelenbeweeg.nl

Een bijdrage van Coen van Welij