Home » Nieuws » De kracht van een woord
De kracht van één woord

De kracht van één woord

Balans opmaken van gestelde doelen

Het is zover: we zitten op de helft van het jaar 2015! Voor mijzelf altijd een moment waarop ik terugkijk naar het afgelopen half jaar en opmaak hoe het staat met de balans van wensen en de realiteit van dit moment. De frisse moed die je persoonlijk kan voelen rond de start van een nieuw jaar kan je als ondernemer ook voelen op zakelijk gebied.
De zakelijke versie van ‘een goed voornemen’ is het stellen van een zakelijk jaardoel.
Je krijgt als ondernemer geen doel van bovenaf opgelegd en hoe heerlijk dat ook klinkt; af en toe kan je daar flink stuurloos van worden! Het hebben van een goed voornemen kan werken als een intentie verklaring die je helpt om je acties goed te focussen.

Een voornemen of intentie?

Dit jaar werd ik door een blog van de Amerikaanse Christine Kane, die ik beschouw als mijn zakelijke coach, geïnspireerd om het anders te doen.
Niet een groot voornemen te kiezen maar mij te beperken tot één woord! In haar Ebook  “Word of the Year” geeft ze een aantal hele goede ideeën hoe één woord je kan helpen om een heel jaar naar een hoger plan te tillen. En dat hoeft helemaal niet alleen maar zakelijk te zijn. Ik twijfelde tussen twee woorden: ‘Relaties’ of ‘Veerkracht’. Voor mij werd het ‘Veerkracht’.
Het woord dat je uitzoekt is echt heel persoonlijk. Tegelijkertijd werkt het zetten van zo’n gefocuste intentie enorm krachtig. Het geeft je een sturing die ervoor maar moeilijk te meten was. De balans van 6 maanden is plots veel duidelijker te maken; in hoeverre is je intentie geslaagd en waar moet je bijsturen?
Gek genoeg heb ik steeds de woorden in mijn oor die aan het einde van het scheppingsverhaal klinken “En God zag dat het goed was”. Hoe zou die god geweten hebben of het goed was als hij niet een duidelijke intentie had gehad waaraan hij het af kon meten?

Dromen en antwoorden

Vaak neem ik de vraag over waar ik moet bijsturen de nacht mee in. Heel bewust breng ik vragen in mijn gevoel en gedachten omhoog voordat ik inslaap en ik vraag letterlijk; wat is hier de oplossing voor?Mijn woord van het jaar kan me goed helpen de juiste vraag te vinden. De nacht geeft het antwoord. Pas werd ik wakker met een  verrassend antwoord. Ik had gedroomd over papier waar ik op krabbelde met lijntjes, groepjes met mensen die ik niet kende en ouderwets carbon papier. Even later bij het aankleden wist ik ineens dat ik alles in moest gaan plannen. Ik moest een planner matrix maken waarin alles holistisch bij elkaar zou komen.
Al eerder maakte ik wel project planningen bij het ontwikkelen van mijn programma’s. Dan nam ik het eindproduct in gedachte en nam vanaf daar de stappen terug om te zien welke acties er nodig waren om dat tot stand te brengen. Maar nog nooit heb ik dat zo concreet toegepast op alle gebieden zoals van social media strategieën tot en met alle content voor de website, de workshops, events, masterminds, enzovoort.
Ik ben gelijk aan de slag gegaan. Maakte in excell een jaar overzicht met de weken apart en pakte mijn gebonden Passion Planner ernaast – die ik eerlijk gezegd was vergeten!
Hoe leuk is het niet om dit te doen?

Geïnspireerd om je eigen woord te vinden?

Wanneer je nu nog wilt beginnen met jou woord van het jaar dan is deze tijd een geweldig moment om dat te doen! Je zit in de tweede helft van het jaar en je kunt je vaak lekker even een tijdje ontspannen in je vakantie. Mijmer, droom, plan, droom en leef je eigen woord van dit jaar en maak er de mooiste zes maanden van! 
Je kunt het boek hier gratis verkrijgen.
Ook van de Passion Planner is er een gratis versie die je zelf kunt afdrukken! 

De maandelijkse blog wordt verzorgd door Elisabeth  de Charon de Saint Germain, oprichter van Vocal Presence. Ze is de Storyteller, business coach en presentatiecoach voor ondernemende en gepassioneerde professionals die het verschil willen maken. Ze helpt hen met haar “Elevate Your Presence” trajecten het volle potentieel van zichzelf en hun expertise te gebruiken, waardoor zij met hun werk de wereld inspireren en een beter leven voor zichzelf, hun gezin en hun klanten opbouwen.

Een bijdrage van Janet van der Molen