Home » Nieuws » Yoga voor bekkenbodem
Yoga voor bekken(bodem)

Yoga voor bekken(bodem)

Het is algemeen bekend dat yoga gezond is voor lichaam en geest. Yogadocent Rita Vos geeft ook yogalessen speciaal voor het bekkengebied. In samenwerking met bekkenfysiotherapeut Klazien Jansma worden 3 themalessen gegeven. Er is nadrukkelijk aandacht voor de invloed van de bekkenbodem op de daarmee verbonden spieren en lichaamsfuncties.

Veel lichaamsfuncties en klachten staan in verband met het bekkengebied

Het bekken is een belangrijke schakel in ons lichaam, het verbindt onze benen met het bovenlichaam. Het bekken draagt ons bovenlichaam en als we zitten vormt het bekken het fundament van de houding.

De spieren in het bekken werken samen met beenspieren, buikspieren en rugspieren.

Het bekken is ook het gebied van intimiteit en voor vrouwen is het de drager van het nieuwe leven, waarbij de geboorte van het kind een ingrijpende gebeurtenis voor het lichaam is.

Het bekken heeft ook een belangrijke functie bij onze spijsvertering, overtollige stoffen verlaten ons lichaam via het bekken.

Het kunnen aanspannen en ontspannen van de bekkenbodemspieren kan ongewenst urine verlies voorkomen of helpen genezen. Eén op de drie vrouwen krijgt last van ongewenst urineverlies, maar het komt ook bij mannen voor. Alledaagse dingen als niezen, sporten of iets zwaars tillen kunnen vervelende situaties opleveren, maar gelukkig is er wat aan te doen!

Wat is ‘Yoga voor het bekken’

Klachten in het bekkengebied zijn niet voor iedereen makkelijk bespreekbaar, maar er is wel wat aan te doen.

  • Door het versterken van buik- en bekkenspieren kunnen veel (rug)klachten en (chronische) bekkenpijn (bekkeninstabiliteit) verminderen of zelfs geheel verdwijnen.
     
  • Getrainde bekkenbodemspieren ondersteunen en ontlasten de wervelkolom.
     
  • Een ander aandachtspunt waar uitgebreid op ingegaan wordt is het ontspannen van de bekkenbodemspieren, want een overactieve bekkenbodemspier zorgt ook voor ongemakken.

    Het kan bijvoorbeeld leiden tot aandrangproblemen. Je moet voor je gevoel vaak naar het toilet, maar de hoeveelheid is steeds klein. Zelfs wanneer je minder gaat drinken, moet je toch te vaak naar het toilet omdat je ‘nodig moet’.

De themalessen ‘Yoga voor het bekken’ zijn geschikt voor mensen met en zonder yoga ervaring. In de lessen zitten veel oefeningen, maar er wordt ook veel uitgelegd en ieder krijgt uitgeschreven oefeningen mee. Klazien Jansma, werkzaam bij Fysio Woldmeenthe, komt uitleg geven over de bouw en functie van het bekken en wat zij als bekkenfysiotherapeut kan bieden.

Dit voorjaar zijn er weer 3 themalessen ‘Yoga voor het bekken’. 

De lessen zullen worden gegeven op 3 vrijdagochtenden, in de periode mei/juni 2017, op nog te bepalen data.

De lessen zijn van 9.30 tot 11.15 uur, het lesgeld is € 60,00 (voor de 3 lessen).

U kunt zich alvast opgeven, zonder verplichting, zodat u als eerste wordt geïnformeerd zodra de data bekend zijn. U kunt dat doen bij Rita Vos, 06-26969123 / info@ritavos.nl.
Op de website van Bewust Steenwijk zal ook bekend gemaakt worden wanneer de lessen gegeven worden.

Later zal ‘Yoga voor het bekken’ ook weer op een avond gegeven worden. Ook hiervoor kunt u uw belangstelling alvast aangeven.

Meer informatie over themalessen en over reguliere yogalessen van Rita Vos – Yoga Samtosha is ook te vinden op www.yoga-les.nl.

Heeft u vragen, bel of mail gerust.  

Een bijdrage van Rita Vosbekken, bekkeninstabiliteit, rugklachten, houding, beenspieren, buikspieren, rugspieren, geboorte van het kind, spijsvertering, ongewenst urineverlies, ontspannen van bekkenbodemspieren, yoga voor het bekken, yogalessen