Home » Nieuws » Ondernemen vanuit je hart
Ondernemen vanuit je hart

Ondernemen vanuit je hart

Wanneer je weet dat het tijd is om je hart te volgen

Het moment dat Linda mij belde om hulp had ze er een zware dag op zitten. Ze vertelde dat ze, toen ze vijf jaar geleden de drukte en onrust van de stad had ingewisseld voor de rust van het dorp, ze echt iets heel anders voor ogen had gehad. Drie jaar geleden had ze alle moed verzameld en was ze twee dagen minder gaan werken in het ziekenhuis en haar eigen praktijk als kindercoach geopend. Vanuit haar werk en van de school van haar zoon had ze eigenlijk best mooie opdrachten binnen gekregen, zeker in de afgelopen 5 maanden. Ik vroeg me af wat er dan mis was.

Op het werk drie weken geleden had haar leidinggevende van horen en zeggen gehoord dat ze tijdens haar coaching ook gebruik maakte van haar eigen healing methode. Iets wat ze zelf nooit zo genoemd had, maar dat als vanzelf zo ontwikkeld was. Hij had haar min of meer klem gezet en gevraagd of ze van plan was ‘die nonsens’ ook hier in het ziekenhuis in te brengen of dat ze dat misschien al deed. Ze had zich er met een grapje van af gemaakt maar vertelde me dat ze sindsdien het gevoel had aangeschoten wild te zijn. Het veilige gevoel dat ze zichzelf kon zijn in haar werk was in één klap verdwenen. Sindsdien spookte het in haar hoofd. Voelde ze zich rot tijdens het werk, en ervaarde ze een constante onrust.

Ze voelde dat ze het niet meer kon opbrengen om dat belangrijke deel van haar zelf nog langer te verstoppen. Opeens waren die twee dagen waarin ze in haar eigen praktijk kon werken veel te kort. Toen ze me belde was ze net terug van haar werk uit het ziekenhuis. Ze had een besluit genomen. Tijdens het werk was ze tot de ontdekking dat ze, zoals ze het noemde: “in een soort knijpstand stond” en gewoon niet meer voluit kon functioneren en dat het ook haar eigen praktijk had beïnvloed. Het was tijd haar praktijk uit te breiden maar ze was als de dood om de zekerheid van haar baan los te laten. Of ik haar kon helpen om haar kleine praktijk gestructureerd meer klanten te laten krijgen…

Idealen en hun hindernissen

Als je vanuit een ideaal ondernemer wordt dan ligt je eerste prioriteit niet bij geld verdienen. Je weet dat je iets in de wereld wilt doen dat op een of andere manier nauw met jezelf, je passie en de wereld om je heen is verweven. Je verlangt er naar op je op je eigen manier een verschil kunt maken. Dat je daar je geld mee verdient is voor veel van ons een noodzakelijke bijzaak. Sommige idealistische ondernemers willen heel graag een groot bedrijf en een bijpassend groot inkomen creëren. Voor anderen maakt het echt niet zoveel uit; zolang alles maar een beetje leuk kan blijven en ze kunnen doen wat ze het liefste willen doen, namelijk hun idealen verwezenlijken. Idealen waarmee ze zichzelf en anderen helpen met de gift van schoonheid, blijheid, vrolijkheid, helderheid, kracht, licht, liefde en bewustzijn. 

Maar op het moment dat je wel echt afhankelijk wordt van het inkomen uit je bedrijf dan loop je ineens tegen behoorlijke hindernissen op. We vinden het moeilijk om geld te vragen voor datgene dat we met zoveel liefde doen. En we willen zo graag helpen dat als iemand ons verteld het graag te willen maar er geen geld voor te hebben dat we ook dat graag nog oplossen. En waar vinden we al die klanten? We proberen het een tijd lang met allerlei omtrekkende bewegingen, lezen over de ‘law of attraction’ en zorgen dat we er klaar voor zijn. Halen extra bijscholing, sluiten ons aan bij beroepsverenigingen en zorgen dat onze werkruimte er piekfijn uitziet.

Eeuwige twijfel en verlammende angst

Maar dan blijkt dat je klanten je helemaal niet zo makkelijk weten te vinden, en dat als ze komen je telkens opnieuw hoort dat ze je eigenlijk niet kunnen betalen waardoor je besluit dat je in elk geval vooral niet te veel moet vragen. Je kijkt naar de wand van je kantoor en ziet de enorme rij aan certificaten, de mooie folders op je bureau waar je laatst weer flink geld voor hebt neergeteld en begrijpt echt niet wat je nu nog moet doen om het tij te keren. Moet je dan echt Sociale media gebruiken? Daar heb je echt helemaal geen zin in en je bent er van overtuigt dat daar vermoedelijk je klanten ook niet zitten. Er maakt zich vooral een enorme twijfel van je meester. Je weet dat er wel mogelijkheden zijn om zichtbaar te worden voor je klanten maar welke is goed voor jou?! Moet je naar beurzen gaan, samenwerken, investeren in nog meer scholing, je prijzen verhogen of verlagen, moet je toch een team opbouwen, meer deelnemen aan netwerkbijeenkomsten en zo ja, hoe doe je dat dan eigenlijk? Het grootste obstakel is dat je eigenlijk nooit geleerd hebt om hoe je als ondernemer en marketeer je eigen bedrijf vorm kunt geven.

Het ligt er niet aan dat je niet slim, getalenteerd of nodig genoeg bent! Je weet nu gewoon nog niet HOE je alles zo op kunt zetten dat je in je bedrijf niet alleen werkt vanuit je professie, maar hoe je ook als marketeer en ondernemer aan de groei van je klanten en bedrijf kunt werken. Ik ontmoet heel veel idealistische kleine ondernemers, en ik was daar zelf vroeger ook absoluut één van, die een bijna lichamelijk speurbare afkeer hebben van marketing en het toepassen ondernemingsstrategieën. Die het associëren met manipuleren, macho zakendoen, hardheid en berekenende kilte. Ze zijn bang dat die wereld de goede intenties van hun bedoelingen in de weg staat en mijden het om tactieken toe te passen die ze op een voorspelbare manier meer klanten op kunnen leveren. Anderen willen die tactieken best proberen maar krijgen maar niet helder hoe je daar nu echt een betere onderneming van kunt krijgen. Het voelt gewoon niet ‘echt’. En ze hebben dan ook het gevoel alsof ze een nepversie van zichzelf naar buiten toe uitstralen.

Toen ik destijds het besluit nam alles te leren over ondernemen en marketing worstelde ik daar ook enorm mee. Totdat me dit jaar iets heel helder werd. Wat ik ontdekte is dat wij als idealistische ondernemers een onwaarschijnlijk groot voordeel hebben ten opzichte van de bedrijven die puur uit winstbelang zijn opgebouwd. De wereld is namelijk in een zeer rap tempo aan het veranderen. En heel veel van wat onzichtbaar was aan onfrisse spelletjes, aan oppervlakkige verkooppraatjes en puur winstbejag komt aan de oppervlakte drijven. Veel mensen zijn met een schok wakker aan het worden en besluiten, bewust en onbewust, dat het tijd is voor een meer spiritueel vervuld leven. Een leven dat meer recht doet aan de behoefte van ‘geïnspireerde echtheid’.

Je bemiddelende hart.

Zelfs grotere bedrijven nemen die veranderingen mee in hun boodschappen en doen hun best om ons als consumenten te laten weten dat ze ‘ergens voor staan’ omdat ze anders hun trouwe fans kwijt raken. We zitten in een spannende overgang. We willen handelen vanuit een hoger inzicht maar tegelijkertijd nemen we nog steeds, zowel wij idealistische ondernemers als onze klanten, besluiten vanuit een heel oud patroon dat we al eeuwen volgen. Een patroon dat zo sterk is dat je daar niet zomaar aan voorbij kan gaan omdat we dan hopeloos in de war raken met onszelf en onze klanten. En precies dat is de uitdaging waar wij voor staan. 

Er is een mogelijkheid om allebei de gebieden in je onderneming te integreren. Zonder je authenticiteit en je bezieling te verliezen:

Door je hart bij het proces te betrekken.

Als je leert denken als ondernemer en marketeer, je gaat creëren als een kunstenaar en idealist en je laat die twee samenwerken vanuit het bewustzijn en de kracht van je hart; dan staat je een heerlijk bedrijf te wachten. 

Op 26 oktober begint in Steenrijk het programma waarin ik je alle stappen laat zien die je moet nemen waardoor je zowel vanuit strategie als vanuit bezieling je bedrijf kunt leiden. Zoals ik Linda individueel begeleide leer ik je nu in een groep alle stappen te nemen waarmee je de blauwprint maakt die je voor de komende jaren, dag in dag uit, helpt aan de opbouw van het bedrijf dat werkelijk jouw authentieke levensmissie ondersteunt.

Wil je er meer van weten?

Maak kennis met Elisabeth. Bezoek op 12 oktober het gratis seminar in Steenwijk.

Deze blog is verzorgd door Elisabeth de Charon de Saint Germain. Met optredens als zangeres vanaf haar 16e en een zeer actief ondernemerschap vanaf haar 28ste in het culturele leven, de wellness-sector en in de biologische landbouw en detailhandel ontpopte Elisabeth zich als business mentor en presentatiecoach voor ondernemers met een missie.

Zij is een katalysator voor mensen die willen werken vanuit hun authentieke stem.

Met Vocal Presence verzorgt zij masterminds, programma’s en VIP trainingen waarmee zij menselijke bezieling en moderne marketing strategieën elkaar laat versterken waardoor ondernemers bedrijven kunnen opbouwen waar hun hart weer van gaat zingen.

Een bijdrage van Janet van der Molen