Home » Nieuws » Lekker in beweging komen
Lekker in beweging komen

Lekker in beweging komen

Wat mij in beweging brengt…

Iedereen beweegt, ons lichaam beweegt al voor onze geboorte.
Ook de geest beweegt, door ontwikkeling, kennis en ervaringen bewegen we ons steeds op een ander niveau. In de pubertijd zijn andere dingen belangrijk dan wanneer je 40 of 60 jaar bent. Veelal gaat dat ongemerkt, maar soms ben je je bewust dat je dingen wilt veranderen. De ene verandering maak je makkelijker dan een andere en soms blijf je het uitstellen. Hoe krijg je jezelf in beweging? 

Een herkenbaar voorbeeld is fietsen. Je vindt dat je vaker de fiets zou moeten nemen, maar telkens als je weggaat heb je de autosleutels in de hand. Een diepe zucht; je voelt teleurstelling. Zie je wel ik ben geen doorzetter. Om dat gevoel te laten verdwijnen besluit je om morgen op de fiets te stappen. Het loopt er vaak op uit dat je blijft uitstellen, twee keer met de fiets gaat en dan toch weer met de auto. Excuses genoeg, de auto is veel sneller, ik regen niet nat en kan veel meer meenemen. Een veel groter gevaar is dat je ervan overtuigd raakt dat je niet in staat bent om te veranderen, mij lukt nooit iets!

Ik ervaar een paar belangrijke elementen als ik wil slagen om een (lastige) verandering door te voeren. 
Zo stel ik mijzelf de vraag in hoeverre ik de verandering wil, wat beweegt mij om dit nieuwe pad in te slaan. Ik merk dat als de motivatie van binnenuit komt de kans op succes groter is. Schrijf voor jezelf op waarom deze verandering belangrijk voor je is. Een andere vraag die ik mezelf stel is wat heb ik nodig om de verandering te laten slagen. Dat kan steun zijn, iemand die met je meedoet of ik stel mezelf een soort van beloning in het vooruitzicht. Zo heb ik eens iets uitgesteld omdat ik merkte dat ik op het dat moment te druk had, tijdgebrek leidt meestal niet tot succes.
Een verandering die groot is, gezonder leven is meestal zo’n veelomvattende verandering, kun je in delen inzetten. Dan begin je met iets wat je minder moeite zal kosten, daarna pak je het volgende onderdeel erbij. Je kunt een verandering ook langzaam invoeren, je begint met op maandag of dinsdag op de fiets te gaan en de volgende maand op mandag en dinsdag. Net zolang tot je je doel hebt bereikt. Wees trots op jezelf met iedere stap die lukt. Wanneer je een week niet op de fiets bent geweest denk je al gauw: zie je wel, ik kan het niet. Beter is het om het om te draaien, denk: Vorige weken lukte het wel, dus volgende week pak ik weer de fiets. 

Veranderen leer je door vallen en opstaan, net zoals je van kruipen niet in één keer kon lopen. Een dreumes zal echt niet na zijn vijfde valpartij denken; ik kan de rest van mijn leven beter kruipen, dan val ik in ieder geval niet meer. Blijf daarom oefenen, wees niet al te streng op jezelf en op een dag merk je dat je alleen de auto pakt als het nodig is, de rest doe je lekker op de fiets! 

Dit was een algemeen voorbeeld over lekker in beweging komen. Je kunt er alles voor invullen. 

Wil jij met mij kennismaken?

Sinds 2017 heb ik een eigen yogastudio, na onze verhuizing en een grote verbouwing geef ik yoga in onze verbouwde boerderij. Na ruim 15 jaar onder de naam Samtosha te hebben gewerkt vond ik deze verandering een mooie aanleiding om een nieuwe naam te voeren. Tegenwoordig werk ik onder de naam Yoga Studio 21. Een verandering die na lang wikken en wegen tot stand is gekomen, want er moest ook een nieuw logo en een nieuwe website komen, nu het allemaal klaar is ben ik er reuze trots op. 

Meer informatie:
Rita Vos, Yogastudio 21

Meer over yogalessen:
naar de agenda / groepslessen

 

Een bijdrage van Rita Vosbeweging, verandering, fietsen, auto, yoga